Güçlü Bir Marka Yaratmanın Püf Noktası: Konumlandırma Nasıl Yapılır?

Güçlü Bir Marka Yaratmanın Püf Noktası: Konumlandırma Nasıl Yapılır?

Güçlü Bir Marka Yaratmanın Püf Noktası: Konumlandırma Nasıl Yapılır?

Günümüz iş dünyasında bir ürünü iyi yapmak ya da bir hizmeti en iyi şekilde sunmak kazanç sağlamak için ne yazık ki “tek başına” yeterli değil. Bir hizmeti en iyi şekilde sunmak veyahut da bir malı en iyi şekilde üretmek kadar ürünü ya da hizmeti sunacağınız bir marka yaratmak oldukça önemlidir. Tam bir önceki cümlede gördüğünüz üzere marka yaratmak önemlidir fakat doğru bir strateji ile doğru bir marka yaratmak “hayati şekilde” önemlidir. Peki doğru bir şekilde marka nasıl yaratılır? Bu soruya cevap niteliği taşıyan belli başlı püf noktaları vardır. Bahsi geçen bu noktalardan birisi de hiç şüphesiz ki konumlandırmadır. Bu yazıda konumlandırma kavramının ne olduğundan ve doğru bir konumlandırma ile daha güçlü bir marka yaratma sürecinden bahsedeceğiz. Hiç vakit kaybetmeden başlayalım…



Konumlandırma Nedir?


Her şeyden önce “konumlandırma dediğimiz şey nedir ki?” diye içinizden soru sorduğunuzu duyar gibiyiz. Bu nedenle öncelikle konumlandırma kavramını tanımlamakta fayda var. Konumlandırma; rekabetle ilgili olarak bir ürün ya da hizmet hakkında müşterilerin algılamasını amaçladığınız imajı tanımlamak amacıyla kullanacağınız fikir ve ifadeler bütünü olarak tanımlanabilir.

Daha net şekilde ifade edilecek olursa konumlandırma, yaratacağınız markanın alıcı nezdinde nasıl bir imaja konumlandırılacağını belirlemektir. Konumlandırma sürecini öğrenerek kendi imajınızı en başından kendiniz konumlandırıp daha sağlıklı ve güçlü bir marka yaratabilirsiniz.

Peki ürününüz ve hizmetiniz için konumlandırma süreci nasıl işler? Şimdi gelin bu süreçten -dolaylı yoldan güçlü bir marka olma süreci- bahsedelim.



Konumlandırma Sürecinin Basamakları


Bir ürünü konumlandırmak aslında ürünü ya da hizmeti tanımak ve bu tanıma çerçevesinde ürüne belirli sınırlar ve eksenler çizmek ve bu doğrultuda ürünün veyahut da hizmetin karakterini kullanıcıya yansıtacak şekilde markalaşmaktır. Şimdi gelin bu yolculuğu adım adım tamamlayalım…



Ürün ve Hizmetin İlişkilendirilebileceği Tarih ve Gelenek


Konumlandırma sürecine ürün ya da hizmetimizi tanıyarak başlamalıyız. Ortaya konacak ve markalaştırılacak ürün ya da hizmet belirli bir tarihsel ya da geleneksel öge ile ilişkilendirilebiliyor mu? Bu sorunun cevabı evetse ürünün markalaşmasındaki reklam stratejisi, logosu ya da sloganı bu ögeler çerçevesinde şekillenebilir. Örneğin Atatürk Olimpiyat Stadyumu, unutulmaz 2005 UEFA Şampiyonlar Ligi finaline ev sahipliği yapmıştır ve günümüzde Olimpiyat Stadyumu bir marka olarak herhangi bir şeye aday olduğunda bu efsanevi finalin tarihselliği Atatürk Olimpiyat Stadyumu markası lehine kullanılır. Bu nedenle tarih ve geleneksel ilişkilerin peşine düşerek ürünü tanımaya çalışmak, konumlandırma için oldukça önemlidir.



Eksenleri Belirleme (Eksen Tanımlama)


Ürünü konumlandırmaya ve akabinde markalaşmaya giden yolda ürün ya da hizmetin eksenlerini belirlemek de çok önemlidir. Eksenlerden kastımız sırasıyla coğrafi eksen, kitlesel eksen, sektörel eksen ve kişisel eksendir.


Coğrafi Eksen


Markalaşacak ürün ya da hizmet spesifik bir coğrafyadaki müşterileri hitap ediyor olabilir. Bu durumda coğrafi eksen belirlenmeli ve markalaşma bu coğrafyanın kullanıcılarını cezbedici şekilde yapılmalıdır.


Kitlesel Eksen


Markalaşacak ürün veyahut da hizmete düşkün yani tutkulu olan bir kitle varsa bu kitle tespit edilmeli ve markalaşma bu kitlenin albenisini arttıracak şekilde yapılmalıdır.


Sektörel Eksen


Markalaşacak ürün ya da hizmetin sektörü tespit edilmelidir. Spesifik karaktere sahip olan bir sektöre sahip bir ürün ya da hizmeti markalaştıracaksanız marka mutlaka sektörel izler taşımalıdır.


Kişisel Eksen


Kişisel eksen oldukça istisnai bir durumdur. Bahsi geçen markalaşacak ürün kamuoyunda karşılığı olan ünlü bir kişiye mal olmuş bir ürünse ortaya çıkarılacak marka bu kişiden izler taşımalıdır.



Markalaşma yolundaki en önemli yaklaşımlardan birisi olan konumlandırma süreci bu şekildedir. Markalaştıracağınız ürün üzerinden bu süreci daha somut devam ettirip en nihayetinde konumlandırma haritası çizerek yeni oluşturacağınız markada nelere dikkat etmeniz ve hangi unsurları özellikle benimsemeniz gerektiğini anlayarak daha güçlü bir marka yaratabilirsiniz...


Markanızı 360° Dijital Pazarlama ile dijital de konumlandırmak için benimle iletişime geçebilirsiniz.